Mi az a CMS rendszer, azaz tartalomkezelő rendszer? Ez a részletes cikk minden homályra fényt vet a CMS rendszerekkel kapcsolatban.
Az internet és az internetes kommunikáció mára akkora teret nyert, hogy az offline kommunikációt teljesen háttérbe szorította. A mobileszközök elterjedésével és rohamos növekedésével, pedig az egész világ ütőerén tarthatjuk az ujjunkat. Bármilyen információ azonnal elérhető, bármit is keressen a felhasználó. Egy vállalkozás számára az online jelenlét elengedhetetlen. Az a vállalkozás, aki nem kommunikál valamilyen csatornán a vevőivel, nem látható, nem kereshető. Ha nincs legalább egy weboldala, amit felajánlhatnak a keresők, elveszít egy hatalmas vásárlói bázist, nem csak lokálisan, hanem akár országszinten is.
Szerencsére, a vállalkozások egyre nagyobb része ismerte fel a weboldal fontosságát, és kezdte meg az online kommunikációt. Egyre jellemzőbb az is, hogy weboldal készítés előtt informálódnak, hogy mik a trendek az online megjelenésben.
A mai folyamatosan változó világban a weboldalnak is folyamatosan változnia, épülnie kell, hogy naprakész és kereshető legyen a látogatók számára.
Sajnos nagyon kevés szó esik a weboldal alapját képező CMS, azaz tartalomkezelő rendszerekről.
Pedig ez az alap, amire lehet építkezni. Egy statikus, azaz nem adminisztrálható weboldal esetén, ha a felhasználó nem ért a programozáshoz, képtelen lesz követni a trendeket, változásokat, de akár csak egy hírt leközölni. A CMS rendszerek segítségével, mozgásban tartható a weboldal, folyamatosan frissíthető. Néha meg is lepődünk, azon az ügyfél kérésen, hogy „olyan weboldalra van szükségünk, amit szerkeszteni is lehet”. Furcsa, hogy vannak még olyan vállalkozások, aki nem CMS-ben gondolkoznak!
Mi az a CMS?
A CMS (Content Management System), azaz tartalomszerkesztő rendszer. Egy adminisztrációs felületre belépve a felhasználó önmaga tudja szerkeszteni a weboldal menüpontjait, képeit, híreit és egyéb tartalmi elemeit, programozói tudás nélkül.
Fontos tudni, a CMS rendszereknek két fajtája van a zárt és a nyitott forráskódú. Pár pontban összehasonlítjuk a nyílt és a zárt forráskódú CMS rendszereket.
Szakmai vitákon többször szóba kerül, mi a jobb online marketingre és egyáltalán tartalom menedzsmentre. Sokszor elhangzik ez a mondat: a Joomla, a WordPress vagy a Drupal a legjobb, hiszen nyílt a forráskód, több ezer ember fejleszti a rendszert, több ezer különböző modul tölthető le hozzá. Ezért bárki megtalálhatja a neki tetsző kinézetet és szolgáltatási modult. Ez a sztereotípia és az ingyenessége hatalmas felhasználói tábort generált. Érdemes kicsit körüljárni, hogy felhasználó nyílt vagy zárt forráskódú CMS rendszer mellett tegye le a voksát!
Mennyibe kerül?
A zárt forráskódú CMS rendszerekért fizetni kell. Ezeket a CMS rendszereket nem közösségek fejlesztik, hanem egy adott cég, akihez a licensz is tartozik.
A nyílt forráskódú CMS rendszerek ingyenesek. Rengeteg hozzájuk az ingyenes template és rengeteg telepíthető modul ingyenesen érhető el. Viszont itt már mérlegelni kell, hogyha egy weboldal készítő céggel készítettjük el a weboldalt akkor ugyanúgy fizetni kell az elkészítésért. Sajnos általános, hogy a weboldalkészítők nagy többsége sem ért ezeknek a rendszereknek az átprogramozásához, így előállhat az a helyzet, hogy nem tudja úgy alakítani a rendszert, hogy az testre legyen szabva a weboldal tulajdonosára. Tehát az ingyenesség csak leplezett!
Használhatóság, testreszabhatóság
Ebben a kérdéskörben is nagyon sok vita bontakozik ki. A nyílt forráskódú CMS rendszerekben nagy hangsúlyt fektetnek a használhatóságra, de nagyon kevés sikerrel. A probléma az, hogy fejlesztőként gondolnak a rendszerre, végigkísérik a folyamatot a saját elképzeléseik alapján. Ennek az a következménye, hogy nem gondolkoznak szaktudás nélküli ügyfeleik fejével. Aki tapasztalatlan egy CMS rendszer kezelésében, vagy csak a koránál fogva nem szocializálódott az internethasználatra, egyszerűen képtelen használni ezeket a rendszereket. Sok idő és tanulás árán elsajátítható, de az idő pénz.
Legnagyobb előnye a zárt forráskódú rendszereknek, hogy magával a rendszerrel együtt az ügyfél megkapja CMS-t létrehozó csapat szakmai tudását. Saját ügyfeleik beszámolói, észrevételei alapján évek alatt fejlesztették, és szabták át funkcionalitását, használhatóságát, hogy ne okozzon kellemetlen perceket a felhasználónak. Mivel a rendszer teljes forrását ismerik, könnyedén alkalmaznak olyan átalakításokat, amelyek az ügyfélnek kényelmesebbé tehetik a kezelést. Modulárisan is rugalmasabb, mivel a teljes forrás ismeretében úgy alakítják át, vagy írnak hozzá modulokat, ahogy az az ügyfél elvárásainak megfelel.
Biztonság
Ingyenes rendszer esetén bárki hozzáfér a forráskódhoz, a hibák is publikusak, így nagyobb a feltörés esélye is. Rengeteg ügyfelünk került át a saját fejlesztésű zárt forráskódú HW+ CMS rendszerre egyszerűen csak azért, mert egyik napról a másikra megjelentek idegen nyelvű tartalmak, eltűntek a saját tartalmaik, vagy egyszerűen csak kikerült a főoldalra egy obszcén kép.
De több esetben is találkoztunk olyannal, hogy maga a tárhelyszolgáltató kapcsolta le a weboldalt mert a biztonsági réseket kihasználva a többi tárhelyet is veszélyeztette. A feltört weboldalakat figyeli a Google is. Ha esetleg veszélyt érzékel, azonnal leveszi a találatai közül! Amennyiben a nyílt forrást választjuk, szakembereket kell megbíznunk, akik folyamatosan frissítik és karbantartják a CMS rendszert a megfelelő stabil és „védett” működés érdekében.
A nyíltságuk révén ezeket a biztonsági réseket ki is használják a robotok és a hackerek, mivel a forráskód és a CMS hibalistája is ismert! Ezért folyamatosan frissíteni kell, és ezek a frissítések sokszor a beillesztett modulok működésére is kihatással vannak.
Egy zárt rendszer esetében a forrás nem ismert, a biztonsági hibák is sokkal nehezebben kerülnek elő, mivel a működtető forráskódot csak pár ember ismeri. Hiba esetén a fejlesztő elérhető, és az esetleges javításra nem kell hónapokat várni. A nyílt forráskódban is nagyon törekednek a biztonságra, de a nyíltságuk miatt ez egy örök szélmalomharc marad!
Online marketing és a keresőoptimalizálás
Technikai SEO esetén mivel nyújt többet esetleg egy WordPress, ha a konkurencia is ugyanazt használja? Mivel lesz jobb az „A” vállalkozás szolgáltatása a „B” vállalkozásétól? Esetleg arra „B” vállalkozó weboldalkészítő cége elfelejtette letölteni a SEO plugint? Erre nem apellálhatunk! Jól optimalizálhatók a nyílt forráskódú rendszerek, különböző kiegészítőkkel, de ugyanez bárki számára elérhető!
Egy zárt forrású CMS esetén próbálják titokban tartani a SEO fejlesztéseket, hiszen érdekük az, hogy az ügyfeleik weboldalai minél jobb helyezéseket érjenek el. A SEO fejlesztéseket saját rendszerükben alkalmazzák, gyorsan reagálva a keresőmotorok és a piac változásaira. A zárt forráskód rendszer gyorsabban tudja követni a Google algoritmus változások okozta helyzetváltozásokat, alkalmazkodik hozzájuk, mégpedig egyedi, versenyképes módon.
Jogok
Egy ingyenesen letölthető nyílt licenszű szoftver esetében, a forráskódot bárki bármilyen módon módosíthatja, ezért akár több programozói csapattal is dolgozhat a megrendelő. Egy zárt forráskáddal rendelkező CMS rendszer esetében ez nem így van. Módosításokat fejlesztéseket csak a weboldalkészítő cég alkalmazottai végezhetnek. Egyrészt a weboldal biztonságának érdekében, másrészt védik a saját üzleti titkaikat. Senki nem szeretné, hogy saját szellemi terméke, ami a megélhetést biztosítja számára, közkinccsé váljon. Tehát egy zárt forráskódú CMS rendszerre örökös használati jogot, és nem tulajdon jogot vásárol a megrendelő.
Itt meg is állnék egy pillanatra.
Sokakat a zárt forráskód jogai riasztanak vissza. Viszont egy dolgot érdemes tudni. Ha weboldalkészíttetésbe vágjuk a fejszénket, akkor az első pillanattól kezdve tudatosodjon, hogy a weboldal nem örök! A technológiák rohamosan fejlődnek és legyen az nyílt vagy zárt CMS, aktualizálni kell. Általánosságban kimondható, hogy egy weboldal-rendszernek jobb esetben is 2-3 éves életciklusa van. Ez idő alatt hatalmas fejlődésen megy át a böngészőipar, a programozási technológiák, a keresőoptimalizálási és a design trendek.
Ezekhez alkalmazkodni kell. Aki nem alkalmazkodik, nem marad versenyképes, ezért érdemes tisztázni a weboldalkészítő céggel, hogy milyen feltételek mellett végeznek el frissítéseket, vagy újabb teljes árat kell-e fizetni. Szerencsére a trendek azt mutatják, hogy a legtöbb esetben csak frissítési díjakat kérnek a cégek!
Összegezve
Mindegyik verzió tartalmaz előnyöket, hátrányokat. Ha egyedi megoldásokat szeretne az ügyfél és nem kompromisszumokat, akkor a zárt forráskódot kell választani. Nyílt forráskódban is megoldhatók egyedi megoldások, de jóval körülményesebben és kimondható, hogy szakmán belül nagyon kevés cég foglalkozik ezzel. Árban szinte azonos a zárt és nyílt forrású CMS, ha nem egy sörért készíttetjük el egy egyetemistával, vagy saját magunk próbáljuk telepítgetni és beállítani. Bár ezek a megoldások nagyon kis százalékban vezetnek jó helyezésekhez!
Zárt forráskódú CMS rendszerekkel dolgozik a HWONLINE weboldalkészítő cég is! A zárt forráskódú rendszerrel tudják gyorsan és hatékonyan követni a trendeket, a technikai keresőoptimalizálási változásokat. Weboldal megoldásaikkal kis- és középvállalkozásoknak nyújtanak online megjelenésbéli segítséget.
Céljuk nem a tömegtermelés, hanem a szolgáltatások és az ügyfélkezelés minősége. Minden esetben felmérik a megrendelő cég szükségleteit és olyan tervekkel, szolgáltatásokkal állnak elő, amely a weboldal készítésre reális anyagi befektetés mellett valósítható meg. Fontos számukra a személyes kapcsolattartás, a folyamatos kommunikáció, a megbízás befejezése után is.
Az alap HW Plus CMS rendszer is rengeteg funkcióval van ellátva, amely bőségesen kiszolgálja egy kis-és középvállalkozó internetes bemutatkozását.