Az Európai Unió az információtechnológia nagyvállalatok megadóztatására készül. A tervezet már megvan, igaz az elfogadás és a bevezetés még jóval odébb lehet.
Nem csoda, hogy az Európai Unió fontosnak érzi, hogy néhány digitális nagyvállalat adózzon az Unió területén is, ne csak abban az országban, ahol a székhelyük található. Az Európai Bizottság egy átmenteni csomagot dolgozott ki ennek végrehajtására. Az elképzelés értelmében 3 százalékos adót vetnének ki a nagyvállalatok európai forgalmára. A dologban persze a Facebook és a Google hatványozottan érintett.
Fontos kitétele az ötletnek, hogy az adóval azon cégeket sújtanák, amelyek világszinten legalább 750 millió eurós árbevétellel rendelkeznek, amiből legalább 50 millió eurónyi bevétel az Európai Unió területén folytatott tevékenységből származik. A cél ezzel egyértelműen az, hogy a nagyvállalatok fizessék meg az adót, azonban a kisebb, esetleg újonnan indult vállalkozások lehetőséget kapjanak a növekedésre, ne sújtsák őket indokolatlanul nagy terhek és eséllyel legyenek a piac szereplői.
A cégeknek azon bevételek után kellene adózniuk, amelyek az online hirdetőfelületek után keletkeznek vagy a felhasználók által nyújtott információkkal előállított adatok értékesítéséből tevődik össze, de ide sorolnák a digitális közvetítői tevékenységet is. Igaz az illetékesek hozzátették, hogy jelenleg pont ezeket a szegmenseket a legnehezebb megadóztatni.
Az elképzelés, ha be is vezetik, jó eséllyel csak átmeneti jellegű lesz. A hozzáértők szerint ugyanis világszinten egy egységes rendszer elfogadására volna szükség, ám amíg ez várat magára, addig az Unió házon belül így oldaná meg a problémát. A cégek így nem csak ott adóznának, ahol a központjuk van, hanem azon tagországokban is, ahol a nyereségeik keletkeznek. A szakemberek úgy számolnak, hogy ezzel olyan öt milliárd eurónyi adóbevételre tehetne szert az Unió.
Az Európai Bizottság hosszútávon a digitális tevékenységre vonatkozó társasági adó szabályokat is megreformálná. Egy olyan platform jelenthetne megoldást, ami esetében egy cég akkor lenne adóköteles egy tagállamban, ha ott az éves regisztrált bevételei átlépik a hétmillió eurót, ha egy adott adóévben több mint 100 ezer felhasználóval bírnak és ha az üzleti felhasználók között egy adóévben háromezernél több digitális szolgáltatásra vonatkozó üzleti szerződést kötnek.
A törvénycsomag elfogadásához persze az Európai Parlement jóváhagyására is szükség lesz, viszont úgy tudni, hogy azért az elképzelés ezen a téren sem biztos, hogy jelenlegi formájában nem osztja meg az egyes tagországokat.
A tengerentúlról pedig már támadás is érte az elképzelést, úgy hiszik, hogy a törvénynek köze lehet a Donald Trump által kilátásba helyezett importvámokhoz. Pierre Moscovici, az Unió gazdasági és pénzügyi biztosa mondjuk leszögezte, hogy erről szó sincs, nem megtorlásnak szánják a dolgot, sőt már jó ideje dolgoznak a tervezeten.
Az Európai Unió illetékesei abban egyet értenek, hogy a legjobb egy világszinten elfogadott egységes rendszer lenne, azonban már most szükség van valami megoldásra, hiszen nagyon magas a nem adózott nyereségek összege. A nagycégek hatalmas összegeket nyernek az EU-ban, mégis nagyon keveset adóznak. Egyes vélemények szerint azonban, ha megszületik ez a lépes, akkor csak elmérgesedik a viszony az USA-val.