Az e-kereskedelemmel foglalkozó cégek és magánszemélyek életében eljön az a pillanat, amikor komolyan felötlik bennük egy webáruház készítésének ötlete. Jöjjenek tippek, trükkök és tanácsok amit weboldalkészítő tanácsadónk szedett össze ebbe a cikkbe.
A legfontosabb kérdések, amiket ilyenkor fel kell tennünk magunknak a következőek:
- Mit fogunk eladásra kínálni a webshopunkban?
- Kik lehetnek a lehetséges/elérhető vásárlóink?
- Hogyan kellene értékesítenünk a webáruházunkban, online platformokon és hirdetésekben?
- Mennyibe is kerül egy webáruház manapság?
A következőkben ezen kérdések megválaszolására fogjuk fektetni a hangsúlyt.
Milyen termékeket áruljak a webshopban?
Egyszerűnek tűnik a kérdés, de néha mégsem annyira egyszerű. Sokan már egy kész termékkel lépnek az online piactérbe, egyáltalán nem biztos, hogy ez a megfelelő, ha figyelembe vesszük a különböző statisztikákat, adatokat (lehet egy olyan terméket akarunk értékesíteni, amire nincs megfelelő kereslet).
Ha nincs termékünk, amivel a piacra léphetnénk, akkor pár fontos tanács a termék megválasztásához:
- jól bemutatható termék: jó fotókkal rendelkezünk az adott termékről
- alacsony rizikójú termék: az eladó és vevő számára se jelent kockázott
- eladó szempontból nem romlandó a termék
- nem kell belőle nagy készletet tartani
- nem igényel speciális szállítást
- nem haladja meg a termék ára azt a lélektani határ, amit még egy vásárló adna érte
- a termék beszerzése nehéz: nehezen beszerezhető hagyományos offline üzletekből
- kedvező ár: nem biztos, hogy mindig ez a legjobb megoldás. Fontos, hogy a vásárlásra ösztönzés a legfontosabb feladat (hűségprogram, hírlevél feliratkozás stb.)
Kik lehetnek a lehetséges vásárlók?
Mielőtt elkezdenénk a webáruházunk készítését mindenképp el kell végeznünk egy piackutatást, hogy milyen lehetséges vásárlóink lehetnek. Célszerű ezeket a vásárlókat csoportokra bontani.
Csoportosításhoz segítség:
- demográfiai csoportosítás
- viselkedés alapján történő csoportosítás
- egyéb normák alapján történő csoportosítás
A csoportosítás mellett még egy nagyon fontos szempont, hogy megtaláljuk a megfelelő vevőszerző csatornákat is.
Hogyan kellene értékesítenünk a webáruházunkban, online platformokon és hirdetésekben?
Válasz röviden: legyünk jelen minden jelentős platformon, persze nem ilyen egyszerű a történet. A mai világban a közösségi média platformok (Facebook, Instagram, Youtube, Twitter stb.) elengedhetetlenek. Főbb pontokba összeszedjük a sikeres webáruház alapjait:
- megfelelő termékek (jó termék fotók, egyedi termékleírások)
- jól meghatározott és megcélzott vevői kör (demográfia, viselkedés stb.)
- SEO (keresőoptimalizálás)
- marketing tervek
- online fizetési módok
- SSL tanúsítvány
- gyors tárhely és oldalbetöltés
- vevőszerzés és megtartás (hírlevél, remarkating stb.)
- kuponkódok
- konverziók mérése (Google analytics)
- jó hirdetéskezelés (Google, Facebook, Instagram stb.)
Mennyibe is kerül egy webáruház manapság?
Ha körülnézünk az interneten rengeteg megoldást kínálnak egyes szolgáltatók/fejlesztők webáruház készítésre, ezeket három fő pontba lehet szedni:
- Egyedi fejlesztésű webshopok
- Bérelhető webáruházak
- Valamilyen nyílt forráskódú megoldások
1. Egyedi fejlesztésű webshopok
Ilyen esetben egy fejlesztő vagy egy fejlesztői gárda az alapoktól kezdve felépít számunkra egy igényeinknek megfelelő rendszert. Személyes vagy online találkozó keretein belül megtörténik a webshop specifikálása, melyet egy vagy több honlapfejlesztő elkészít számunkra.
Előnyök:
- korlátlan funkciók
- megbízhatóság
- egyedi kezelési lehetőség
- biztonság
- folyamatos fejlesztői támogatás
Hátrányok:
- költséges, minden egyes fejlesztés plusz idő és pénz
- időigényes az elkészítése
- megbízható, profi fejlesztőket igényel
2. Bérelhető webáruházak
Ez általában egy havidíjas szolgáltatás, már egy fejlesztői gárda által elkészített és folyamatosan támogat. Rengeteg kész funkcionalitást adnak a kezünkbe.
Előnyök:
- nem kell foglalkozni a tárhely bérléssel
- gyorsan elindítható
- általában pár napig vagy hétig ingyen kipróbálhatóak
- sok termék és nagy látogatószám esetén is megbízhatóak
Hátrányok:
- vannak technikai korlátai
- havidíjas
3. Nyílt forráskódú megoldások
Akár saját magunk is elkészíthetjük saját webáruházunkat. Rengeteg bővítmény hozzáadható a webáruház funkcionalitásának növelésre. Több elérhető honlap sablon, amik könnyen testreszabható.
Előnyök:
- gyorsan elindítható és beállítható
- sok SEO megoldás
- költséghatékony
Hátrányok:
- minimális honlap készítési szakértelmet igényel
- saját magunknak kell karbantartást is végezni
- több ezres termék adatbázist nem kezel jól
Miután röviden megismerkedtünk a különböző webshop „motorokkal” nézzük meg, hogy milyen árakkal lehet kalkulálni egy webáruház elkészítése során.
Webshop készítésének ára
1. Minimális kezdeti költségek
Egy webáruház elkészítése során vannak olyan költségeink, amiket nem lehet elkerülni ilyen például a tárhely és domain név. Egy domain név 2000-10000 forint évente a végződésétől függően (pl.: .hu, .com stb.). Egy megbízható és gyors tárhely éves ára legalább 10000 forint éves viszonylatban.
2. Fejlesztési költségek
Ezen költségekkel akkor kell számolnunk, ha egyedi fejlesztést választunk. Ennek pontos összegét nem lehet megmondani, függ a kívánt funkcióktól, összetettségtől és még sok minden mástól. A végösszeg pár százezer forinttól egészen a milliós nagyságrendig terjedhet.
3. Bérelhető webáruházak költsége
Bérelhető megoldások esetén általában havidíjas költséggel kell számolni. Itt a termékek száma és kért funkciók alapján a pár ezer forintos havidíjtól a pár tízezer forintos havidíjig terjed a fizetési skála. Előfordulhat még ezen felül olyan eset is, hogy valamely funkció integrálása (pl.: kártyás fizetés) plusz egyszeri költségbe kerül a havidíjon felül.
4. Egyéb lehetséges költségek
Ha nem magunk végezzük a marketinget és keresőoptimalizást, akkor ennek is lesznek plusz költségei. Online hirdetések költségei, még akkor is, ha magunk végezzük.
Reméljük tudtunk segíteni ezekkel az alapinformációkkal, hogy tudj dönteni arról, hogy nekifogsz-e egyedül egy webshop elkészítésének vagy ezt egy szakemberre bíznád.