Ne legyünk naivak. Azt eddig is tudtuk, hogy a keresőóriás rengeteg adat gyűjt a felhasználókról. A legújabb hírek szerint azonban annál is pofátlanabb módon követik az embert, mint azt gondolnánk.
Alapvetően ugye a helyzet az, hogy a Google a hirdetések célzása okán gyűjti be a felhasználókról a legkülönfélébb adatokat. Azt eddig is lehetett sejteni, hogy ezek meglehetősen sok mindenre kiterjednek.
Az viszont egészen meglepő, hogy ezek a begyűjtött adatok akár az 1 gigabájtot is elérhetik. Az Ausztrál Verseny- és Fogyasztóvédelmi Bizottság (ACCC) legalábbis pontosan ezt állítja. Ráadásul ez az adatforgalom a felhasználót terheli, ami ugye elsősorban mobilos adatforgalom esetében lehet különösen érdekes.
Az ACCC hozzáteszi, hogy a Google leginkább a felhasználók üzeneteit vizsgálatával és az aktuális helyzetre vonatkozó lekérésekkel babrál a legjobban és ezek okozzák a legnagyobb forgalmat. Ráadásul a helyzet meghatározást a keresőóriás, akkor is gond nélkül el tudja végezni, amikor a készüléken nincs bekapcsolva a GPS.
Az ausztrálok szerint ugyanis a Google durván részletes adatbázissal rendelkezik a Wi-Fi hozzáférési pontokról, az IP-címekről és az adótornyok elhelyezkedéséről is. Ezek alapján pedig kikapcsolt GPS esetében is kifejezetten pontosan tudják meghatározni, hogy hol is tartózkodik a mobilkészülék és annak tulajdonosa.
Hozzáteszik, hogy azokban az okos eszközökben, amelyekben barometrikus nyomásmérő is van, akár azt is képesek megállapítani, hogy az ember egy többszintes épület hányadik szintjén tartózkodik. Már-már rémisztőnek is nevezhetjük a dolgot.
Ahogy pedig említettük, a mobilos felhasználók esetében az adatgyűjtés által generált adatforgalmat is a szerencsétlen user fizeti. Az ACCC jelentése szerint ez a plusz költség olyan 700 és 900 forint közötti többlet kiadást jelenthet, ezért is a felháborodás az ausztrál fogyasztóvédelem részéről.
Ha pedig ez nem volna elég, a Google nem régiben azt is elismerte, hogy az előzetes ígéretekkel szemben, mégis szemmel tartják a Gmail-ben kezelt leveleinket is. Persze úgy fogalmaztak, hogy a levelekből kinyert adatokat csak és kizárólag a hirdetések célzására használják fel. Ezt aztán vagy elhisszük, vagy nem.