Gombamód szaporodnak napjainkban az álláspiaci szereplők: újfajta portálok, gyűjtőoldalak bukkannak fel, innovatív funkciókkal könnyítve meg az álláskeresők és hirdetők életét egyaránt. De vajon sikerül-e teljes mértékben lefedni az igényeket, vagy akad még rés az online platformok piacán? Sokat érő kérdés.
A legelső álláskereső portálok nem is álláskeresők voltak: többnyire a vegyes apróhirdetések közt kezdtek feltünedezni állásajánlatok, hasonlóképp például a Szuperinfó hasábjain helyet kapott ‘állások’ szekcióhoz.
A Jófogás, korábban az Expressz, a Startapró váltak a vezető apróhirdető oldalakká, melyekre cégek, vállalkozók kezdték feltölteni álláshirdetéseiket.
Ha valaki álláskeresésre adta a fejét, a nyomtatott médiumok után kénytelen volt még négy-öt online felületet átböngészni, hogy képet kapjon a lehetőségeiről. Óriási igény mutatkozott egy gyűjtőoldal létrehozására, és ekkor kerültek képbe az első keresőmotorok: az álláskeresők Google-jei, melyek képesek voltak egymás alatt listázni a különböző apróhirdető oldalak ajánlatait. Többé-kevésbé legalábbis.
Az apróhirdető oldalak azonban nem fedtek le minden igényt, hiszen a nagyobb hazai vagy nemzetközi cégek a legritkább esetben tettek itt közzé ajánlatokat – számukra születtek az olyan megoldások, melyeknek legsikeresebbjét ma talán a Profession képviseli.
A portál nem csak az álláshirdetések igényes, részletes közzétételét és böngészését teszi lehetővé, de saját önéletrajzi profil kialakítását is, mellyel az állások egy része akár néhány kattintással megpályázható.
Bár a nagyobb cégek mellett az utóbbi időben kisebb, vidéki vállalkozások is birtokba vették a Professiont és hasonló társait, a vidéki álláshirdetések egy tetemes része még mindig az apróhirdető oldalak felületein – vagy a helybéli apróhirdető portálokon szóródik szét.
Diszkriminatív felhang nélkül jegyezzük: többségében azok az álláskeresők érezhetik leginkább a kínálat hiányát, akik felsőfokú végzettség nélkül keresnek “vidéki” munkát: kétkezi- vagy szakmunkát, eladói, vendéglátói állást, irodai munkát, stb.
Orvoslatként erre a hiányosságra felbukkantak már olyan oldalak, mint az ÁllásÓriás, mely a keresőmarketing erejét kihasználva képes a vidéki településekre sokkal hatékonyabban eljutni, mint konkurenciája: példának okáért a céghez tartozó egerallas.hu oldalon a napi 4-6 új hirdetés sem ritka – míg a Profession egri hirdetései jó, ha naponta egy-egy új ajánlattal frissülnek.
Az ÁllásÓriás szinte az összes nagyobb hazai település -állás végződésű domain-jét megszerezte, így joggal számíthatunk rá, hogy valóban óriási adatbázisát lesznek képesek létrehozni a vidéki álláshirdetéseknek.
Az biztos, hogy az online álláspiac még sok meglepetést tartogat számunkra a jövőben: versenyelőnyt valószínűleg azok a cégek szereznek, akik a lehető legegyszerűbbé teszik a hirdetési és jelentkezési folyamatokat, és követhetővé a beadott pályázatokat – hiszen minden álláskereső legnagyobb bosszússága, ha jelentkezésére egy félszavas visszajelzés sem érkezik.
Kiaknázatlan lehetőségeket rejt a vidéki álláspiac, a hiányszakmákat közvetítő oldalak, melyek egyszerű kezelhetőségükkel válhatnak a munkakeresők népszerű platformjává. És nem utolsósorban érdeklődéssel figyeljük a feltörekvő közösségi média platformok hatását: vajon a Facebook és LinkedIn képes lesz-e felülírni az álláskeresők- és hirdetők szokásait, és új üzleti modellek alkotására kényszeríteni az álláspiac nagy szereplőit?