Az önvezető autók fejlesztése jelenleg is zajlik, ráadásul több gyártó is komoly hangsúlyt fektet a technológia csiszolására. A megoldás azonban közel sem tökéletes, a Tesla halálos balesetével kapcsolatban gyakorlatilag elismert, hogy az Autopilot nem sokat ér.
Még március végén történt az a halálos baleset, melynek során egy Tesla Model X, Autopilot üzemmódban csapódott egy betonfalnak, az autóvezetője pedig a helyszínen az életét vesztette. A Tesla egy ideig kvázi titkolta a balesetet, majd miután borult a bili néhány hét elteltével egy meglehetősen érdekes közleményt adott ki a cég. A terv valószínűleg nem az volt, hogy a korábban egekig magasztalt Autopilot technológiát lehúzzák és működésképtelennek nevezzék, még is pont ez jött le.
A Tesla ugyanis a szóban forgó közleményben szinte teljes egészében a sofőrre igyekszik a felelősséget hárítani. Elismerik ugyan, hogy a járműben be volt kapcsolva az Autopilot funkció, viszont hozzáteszik, hogy a sofőr keze nem a kormányon pihent és egyértelmű, hogy nem is az utat figyelte – máskülönben elkerülhette volna az ütközést.
Ezzel a nagy bökkenő az, hogy a Tesla szinte elismeri, hogy az Autopilot technológia fabatkát sem ér, alkalmatlan arra, hogy önvezető módban üzemeljen az autó, holott pont ez volna a célja. A balesetnél ugyanis végtére az autó is hibázott, nem tartotta a sávját sem, de a betonelembe ütközés előtt vészfékezéssel sem igyekezett elkerülni a becsapódást.
Nem az első eset egyébként, amikor a Tesla az Autopilot technológiájával kapcsolatban úgy fogalmaz, hogy az nem képes a jármű önvezetésére – holott mégis sokszor önvezető módként hivatkoznak az egészre.
A közlemény szerint ugyanis hiába van Autopilot módban az autó, akkor is szükséges, hogy a sofőr figyelje az utat, és ha kell, rögvest beavatkozzon. Ettől kezdve viszont valljuk be abszolút felesleges és okafogyott a technológia. Egyszerűen nem teszi azt, amire tervezték.
Ez azért is ijesztő, mert a cég honlapján már régóta található egy videó, ahol az Autopilot érdemeit igyekeznek előtérbe helyezni, ebben a videóban is önvezetőnek nevezik a funkció használata során az autót.
Visszás a helyzet, hiszen ezzel tulajdonképpen a gyártó számon kéri a „hiszékeny” autótulajdonosokat, akik bedőlnek a videónak és elhiszik, hogy Autopilot valóban önvezetővé teszi a járművet. Eközben viszont úgy tűnik, hogy a technológia a sávtartására és vészfékezésre sem képes, hogy elkerüljön egy ütközést.